Algemene absintdiscussie

Presentatie absint

a11 (04/25/07 om 17:38:31):

hoi

over exact 2 weken geef ik een presentatie over absint voor een lokale klas.  Als vb heb ik me wat wormwood gekocht.  Nu ontstond het idee een kleine hoeveelheid absint te maken als vb.  Aangezien ik maar een week als preparatie tijd heb is mijn vraag aan jullie en kort krachtig recept om snel wat te brouwen. vb welke sterke drank kan ik best kopen daarvoor? Ricard is dat goed? nog een andere makkelijk te vinden drank en goedkoop? en wat moet ik na een week doen om het toch iets op smaak te brengen?  Onthoud dat het maar als proefvb is niet als professioneel, kunt u ook de stapje achter elkaar opnoemen dat ik niet verkeerd doe?  die 'truc' met het suikerklontje op de lepel hoe doe je dat juist? ik heb daar fotos van gezien maar vind nergens de werking hoe het moet en wat het juist is.

alvast bedankt, Hans

 

anrepta (04/25/07 om 18:02:24):

Ik heb de indruk dat je nog wel het een en het ander moet opzoeken gedurende de komende twee weken ;)
Onthoud om te beginnen al dat absint niet gebrouwen wordt, maar gedistilleerd. Ik verwacht eigenlijk niet dat je daarvoor alle benodigdheden hebt staan bij je thuis. Zelf absint maken op de manier die je daar insinueert raad ik je dan ook ten stelligste af, tenzij je fan bent van ondrinkbare mengsels. Maar waarom bestel je niet gewoon ergens een fles? Er is immers heel wat kwaliteit te vinden als je ernaar zoekt.
Over het absintritueel kan je meer lezen op deze site: http://www.groenefee.nl/index.php?link=hoe

 

sixela (04/25/07 om 19:48:58):

a11 schreef:

hoi

over exact 2 weken geef ik een presentatie over absint voor een lokale klas.  Als vb heb ik me wat wormwood gekocht.


Dat heet in het Nederlands "(absint)alsem". De reden waarom absint gedistilleerd is, is dat alsem ongelooflijk bitter is maar dat de bittere bestanddelen niet meekomen in het distillaat.

Als je alsem macereert in pastis dan krijg je pastis met een ongelooflijk wrange nasmaak, geen absint.

Om nog te zwijgen van het feit dat er andere kruiden worden gebruikt, waaronder zoete venkel, korianderzaad, ereprijs (Veronica), Romeinse camille en Duitse camille, soms kalmoes, enz. enz. en bij groene absint Artemisia pontica, hyssopus en citroenmelisse voor de kleuring.

En in de meeste moderne pastis geen groene anijs meer wordt gebruikt maar uitsluitend steranijs, met een sterk verschillend parfum.

De complexiteit van goede absint is vele malen groter dan die van (middelmatige) pastis.

Als je Engels kent en je wilt stof voor een spreekbeurt: www.oxygenee.com .


 

radioflux (04/25/07 om 19:56:00):

a11 schreef:

Nu ontstond het idee een kleine hoeveelheid absint te maken als vb.

En daar gaan we weer.

Het lukt mij niet om te begrijpen hoe het mogelijk is dat mensen wel altijd in staat zijn dit forum te vinden om onheuse vragen over hun treurniswekkende huisvlijt te stellen, terwijl het kennelijk te moeilijk voor ze blijkt om eerst eens de informatie te lezen die op http://www.groenefee.nl in zo ruime mate, gratis en voor niks, voorhanden is.

Ik moet over twee weken een presentatie over raketmotoren geven. Nu dacht ik als voorbeeld zelf wat rotjes in elkaar te flansen. Weet iemand hoe dat moet?

 

anrepta (04/25/07 om 20:06:35):

radioflux schreef:


Ik moet over twee weken een presentatie over raketmotoren geven. Nu dacht ik als voorbeeld zelf wat rotjes in elkaar te flansen. Weet iemand hoe dat moet?

Nu stel je de juiste vraag op het foute forum ipv de foute vraag op het juiste forum ;D

 

radioflux (04/25/07 om 20:31:52):

anrepta schreef:


Nu stel je de juiste vraag op het foute forum ipv de foute vraag op het juiste forum ;D

Niks hoor, deze vraag is net zo fout als die van a.

 

Zenzero (04/26/07 om 00:33:02):

Kunnen we dan die presentatie over raketmotoren eventueel koppelen aan de presentatie van a ?

 

radioflux (04/26/07 om 11:32:56):

Zodat je ze allebei tegelijk kunt missen, bedoel je?

 

Zenzero (04/27/07 om 00:40:29):

Ach, laat ook maar, eigenlijk is 't gewoonweg niet de moeite waard. Bandbreedte verspilling...

 

a11 (04/27/07 om 14:40:30):

een nee heb ik zowieso als ik vraag of het kan om een kleine hoeveelheid te destilleren, een ja kan ik krijgen, alleen kende ik de voorwaarden niet waarop dit zou kunnen.  Het is me nu duidelijk geworden mat de nodige toeters en bellen dat dit als vb op een presentatie niet erg rendabel is.  Daarvoor dienen fora toch voor?  de informatie op de groene fee heb ik allemaal gelezen voor ik die vraag stelde hoewel daar niet opstond hoe dat ik in geen geval eenvoudig absint kan maken als vb.  Wel las ik ergens dat dit met vodka wel zou gekunt hebben.  Jullie raden me aan dit niet te doen owv de verspilling, en die raad neem ik in vertrouwen aan. En dan ga ik dus een andere oplossing moeten zoeken. spijtig
Veel succes met je raket trouwens radioflux, met de nodige creativiteit ga je heus wel een ludieke oplossing kunnen vinden, dat moet ik nu ook doen.

 

Helfrich (04/28/07 om 00:06:36):

Wodka is in de regel verdunde neutrale alcohol, dus daarmee is wel iets te beginnen. Je zult het maceraat dan in ieder geval moeten distilleren. Dat is weliswaar een misdrijf, maar dan heb je ook wat.

 

a11 (04/28/07 om 15:54:00):

deal, ik heb al een ideetje,
Wat niet weet, wat niet deert.

 

radioflux (04/28/07 om 17:12:58):

a11 schreef:

deal, ik heb al een ideetje,
Wat niet weet, wat niet deert.

Dit mag misschien vreemd klinken, maar waarom koop je niet gewoon een redelijke (of zelfs goede) absint? Mogelijkheden genoeg, en het grote voordeel is dat je na afloop ook nog iets hebt dat te drinken is. Je weet wel: drinken. Daar is het uiteindelijk toch om begonnen, nietwaar?

Kijk bijvoorbeeld eens hier:
http://www.absintverkoop.nl
of hier:
http://www.absinthvertrieb.de

 

a11 (04/29/07 om 15:55:27):

feit,

Maar eigenlijk dacht ik zo een fles te kopen wanneer ik eens op reis ben in een stad waar het wel legaal is.  Om het nu te kopen online voor een presentatie van 8min en er daarna niet veel meer van te drinken wegens te heavy zie ik niet echt zitten.
toch bedankt.

 

Christian (04/29/07 om 17:07:13):

Maar de presentatie gaat toch over absint?...wat jij probeert te maken is geen absint..dan ken je net zo goed water in een fles doen met wat groene siroop..
Ik raad je ook aan om gewoon eens een sample flesje te bestellen..helemaal niet duur en je hebt er nog wat aan ook..en..je presenteert echte absint!..wat wil je nog meer.

ik vraag of het kan om een kleine hoeveelheid te destilleren

uuuh,nee.
Ik vrees dat jij daar geen mogelijkheden en kennis voor in huis hebt, ik raad je dat ook ten sterkste af.

 

radioflux (04/29/07 om 17:22:09):

a11 schreef:

Maar eigenlijk dacht ik zo een fles te kopen wanneer ik eens op reis ben in een stad waar het wel legaal is.

Absint is legaal in heel Europa, dus ook in Nederland en België. Als je een presentatie geeft ben je het aan je publiek verplicht om de feiten te vermelden, dacht ik.

Hier zijn er nog wat:
- je gaat er niet van trippen
- je wordt er niet gek van
- er zit geen opium in
- er zit wel anijs in
- goede absint wordt gedistilleerd (zoek maar even op wat dat precies is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Distilleren)

 

Helfrich (04/29/07 om 18:53:56):

Wat is eigenlijk de strekking van je presentatie, a11?

 

Helfrich (04/30/07 om 10:54:26):

a11 schreef:

Maar eigenlijk dacht ik zo een fles te kopen wanneer ik eens op reis ben in een stad waar het wel legaal is.

Neem uw moeder in de maling. U bedoelt hier te zeggen dat u in Praag een fles hoestdrank gaat kopen, omdat uw vrienden zeggen dat dat het echte spul is.

 

radioflux (04/30/07 om 11:46:59):

Helfrich schreef:


Maar eigenlijk dacht ik zo een fles te kopen wanneer ik eens op reis ben in een stad waar het wel legaal is.

Neem uw moeder in de maling. U bedoelt hier te zeggen dat u in Praag een fles hoestdrank gaat kopen, omdat uw vrienden zeggen dat dat het echte spul is.

Ofnie soms?

 

sixela (05/02/07 om 08:58:48):

Duidelijk ofnie.

 

Zenzero (05/02/07 om 21:50:21):

sixela schreef:

Duidelijk ofnie.


Eehm, ja. Ofnie?

 

Helfrich (05/02/07 om 23:02:02):

sixela schreef:


En in de meeste moderne pastis geen groene anijs meer wordt gebruikt maar uitsluitend steranijs,

Pastis is van oorsprong samengesteld uit steranijs- en zoethoutextracten. Die oorsprong ligt in de jaren dertig van de vorige eeuw. Daarvoor had je wel anijsdranken zoals anisette, absint en zelfs anis (ook de bekende vuilgele "Pernod" is een anis en geen pastis).

Creaties als "pastis d'antan" of "pastis à l'ancienne" zijn moderne verzinsels -- ongeveer zoals de Tsjechen hun absinttraditie hebben uitgevonden, maar dan veel smakelijker.

 

sixela (05/03/07 om 02:20:18):

Helfrich schreef:


Pastis is van oorsprong samengesteld uit steranijs- en zoethoutextracten.

Klopt - met "niet meer" doelde ik op (uiteraard vroegere) absint en niet op vroegere pastis.

Blijft natuurlijk dat ik groene anijs veel smakelijker vind dan steranijs (en dat geldt dubbel zoveel voor mijn echtgenote, die echt kokhalst van steranijs).

 

Algemene absintdiscussie